ارزشگذاری اطلاعات مکانی با رویکرد زنجیره ارزش
|
نسیم عزیزیان کهن |
|
|
چکیده: (2641 مشاهده) |
اطلاعات مکانی به عنوان یکی از ارکان لازم برای تصمیم گیری، بسیاری از فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ما را پوشش می دهد. اگر به اطلاعات مکانی پردازش شده به عنوان یک محصول و کالای اقتصادی نگاه کنیم، میزان اقبال بازار به این محصول، رابطه مستقیم با قیمت آن و میزان برآوردن ارزش مورد انتظار کاربران دارد. در حالیکه گاهاً به دلیل فرایند نامناسب در ارزشگذاری این نوع از اطلاعات، توزیع مناسبی از لحاظ بازگشت سرمایه در میان سازمانها و نهادهای سهیم در فرایند جمعآوری دادهها و پردازش آنها وجود ندارد، به صورتیکه برخی از آنها با وجود فعالیت کمتر، سهم بیشتری از منابع مالی حاصل از تولید داده نهایی را در اختیار میگیرند. این امر از یک سو موجب کاهش انگیزه برخی از سازمانهای سهیم گردیده و از سوی دیگر، موجب افزایش قیمت محصول نهایی و در نتیجه، کاهش میزان استفاده از محصول اطلاعاتی تولید شده میگردد. در این راستا، این مقاله ارزشگذاری محصول اطلاعات مکانی را با رویکرد زنجیره ارزش مورد بررسی قرار میدهد. برای این منظور، خصوصیات منحصر به فرد اطلاعات مکانی به عنوان یک محصول و مشکلاتی که در ارزشگذاری آن وجود دارد، تشریح شده و سپس با معرفی مفهوم زنجیره ارزش، نحوه بکارگیری این رویکرد برای ارزشگذاری اطلاعات مکانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. |
|
واژههای کلیدی: اطلاعات مکانی، اقتصاد اطلاعات، زنجیره ارزش، ارزش اقتصادی اطلاعات مکانی |
|
متن کامل [PDF 395 kb]
(852 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
سامانه های اطلاعات مکانی
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|