امروزه در بسیاری از کشورها مشکلات حملونقل و ترافیک به یکی از چالشهای مهم اجتماعی تبدیل شده و سهم قابل توجهی از سرمایه های ملی هر کشور را به خود اختصاص داده است. با پیشرفت علم، شرایط مناسبی برای یک مدیریت هوشمندانه و هدفمند بهمنظور ارتقای بهرهوری و افزایش کارایی شبکه ترافیکی محقق شده است. در حوزه فناوری اطلاعات، سیستمهای اطلاعات مکانی[1] از اهمیت ویژه ای در بهینه سازی عملکرد سیستمهای حملونقل برخوردار میباشند. در این زمینه قابلیتهای تجزیه و تحلیل شبکه در سیستمهای اطلاعات مکانی از جمله محاسبه کوتاهترین مسیر میتواند بسیار مفید واقع شود.
تاکنون معیارهای مختلفی برای انجام آنالیز کوتاهترین مسیر در تجزیه و تحلیل شبکه در سیستمهای اطلاعات مکانی در نظر گرفتهشدهاند. معیارهایی از قبیل مسافت، زمان سفر، راحتی مسیر، زیبایی مسیر و ... . معیار زمان سفر چون کاملاً وابسته به ترافیک میباشد دارای تغییرات پیوسته و در بعضی موارد تصادفی میباشد. بنابراین لازم است که زمان عبور از هر خیابان بر اساس شرایط هندسی و ترافیک لحظهای آن محاسبه شود. در این مقاله با استفاده از تبدیل موجک و روش کمترین مربعات مدلی جهت پیشبینی زمان عبور از هر خیابان، بر اساس دادههای موجود ترافیکی آن ارائهشده است. دو نمونه موردی انجام شده در این زمینه کارآیی مدل ارائهشده را نشان داد. به نحوی که توانست با 8/4 ثانیه خطا، زمان سفر یک خیابان 3/6 دقیقهای و با 57/ دقیقه اختلاف، زمان سفر یک خیابان 68 دقیقهای را پیشبینی کند.
Saberian J. Prediction of a Street Travel Time in GIS by Using Periodic Parameters in Traffic Statistical Data. GEJ 2016; 7 (2) :61-70 URL: http://gej.issgeac.ir/article-1-154-fa.html
صابریان جواد. پیش بینی زمان سفر یک خیابان در محیط GIS با استفاده از پارامترهای پریودیک موجود در داده های آماری ترافیک. نشریه علمی ترویجی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی. 1395; 7 (2) :61-70